Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  6 zasad dawania efektywnej informacji zwrotnej?

6 zasad dawania efektywnej informacji zwrotnej?

Jeżeli chcesz zbudować długotrwałe relacje musisz wiedzieć jak to zrobić – z poszanowaniem drugiego człowieka, jego emocji i wartości.
Codziennie stają przed nami nowe wyzwania, niezależnie od tego czy jest to nowy klient, czy szef z trudnym charakterem, a może partner? Z każdym można znaleźć wspólny język i zbudować relacje, pod warunkiem, że wiemy jak to zrobi!
Dzisiaj przygotowaliśmy dla Was krótki poradnik o tym jak dawać informacje zwrotną. Bez wątpienia jest ona częścią komunikacji z drugim człowiekiem, a jeśli wiemy jak odpowiednio zwrócić uwagę na dany temat, tak, by została ona dobrze odebrana, jesteśmy w stanie tylko ulepszać kanał komunikacyjny, w którym się znajdujemy.

1. Wybierz dobry moment!
Najprościej mówiąc – nie prowadź rozmowy „w biegu” lub gdy druga osoba nie może spokojnie skupić się na rozmowie, bo np. Nie może przerwać swojej pracy lub sam co chwilę musisz odbierać telefon. Poczekaj, aż Ty sam i osoba, której chcesz dać feedback będziecie mieć wolną chwilę na tę rozmowę.

2. Opisuj rzeczowo, co widzisz/słyszysz.
Zamiast krytykować osobę, opisuj rzeczowo to, co widzisz – nie oceniaj! Należy pamięta, iż ocena kryje się często w sformułowaniach: „znowu”, „za każdym razem”, „ciągle”. Nie kieruj opisu w kierunku osoby, tylko w kierunku treści, które przekazywała, bo treści można zmienić i ulepszy, a jeżeli ktoś, nawet niesłusznie odbierze Twój feedback jako, że próbujesz go/ją zmienić (osobę) z pewnością poczuje się urażony.

3. Stosuj komunikaty typu JA, zamiast komunikatów typu TY.
Komunikaty typu TY często zawierają krytykę, wpływają negatywnie na poczucie wartości odbiorcy. Komunikaty typu JA umożliwiają otwarte mówienie o swoich odczuciach i potrzebach, stworzą pozytywną atmosferę.

4. Nie narzucaj komuś, jak ma postępować, co ma zrobić.
Lepiej zapytać daną osobę o to jak rozwiązałaby dany problem, niż samemu narzucać rozwiązanie. Wpłynie to na pewno pozytywnie na poczucie wartości tej osoby jak i na dalszą chęć rozwoju. Pozwolimy jej poczuć się jak „miejscowy ekspert” – Może w pierwszym obiorze po prostu my sami czegoś nie zrozumieliśmy.

5. Koncentruj się na „Tu i teraz”
Nie wypominaj sytuacji z przeszłości, ani nie snuj scenariuszy przyszłości! Kiedy nie podoba Ci się czyjeś zachowanie, albo element czyjejś pracy – reaguj od razu, nie przekładaj rozmowy „ na potem”, a co najważniejsze, nie czekaj, aż zbierze się więcej problemów.

6. Zawrzyj na końcu porozumienie: „Czy mogę polegać na tym, że od teraz…”
Parafraza i podsumowanie rozmowy pozwolą na wspólne zrozumienie ustaleń.

Jest to tylko kilka wskazówek, ale to one pomogą wam się uwrażliwić podczas dawania informacji zwrotnej i nie pomogą nie popełniać tych najczęstszych błędów, które są początkiem wielkich konfliktów.

Leave a comment