Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Dlaczego analiza SWOT jest taka ważna?

Dlaczego analiza SWOT jest taka ważna?

Analizę SWOT zna właściwie każdy. Jest to narzędzie, które zaczyna pojawiać się już w programie szkolnym na takich przedmiotach jak przedsiębiorczość. Właśnie dlatego, że zapoznajemy się z tym narzędziem tak wcześnie – często jest ono niedoceniane przez przedsiębiorców i pojmowane jako bardzo proste, wręcz infantylne. Jest to błędne założenie. Szczególnie obecnie, gdy niezwykle istotne staje się planowanie działań.

Elementy analizy SWOT

SWOT to akronim pochodzący od słów: S (Strengths) – mocne strony, W (Weaknesses) – słabe strony; O (Opportunities) – szanse; T (Threats) – zagrożenia. Analizę tą prezentuje się jako kwadrat podzielony na cztery równe części, do których wpisuje się poszczególne litery, a następnie własne wnioski. Kwadrat może mieć różne kolory. Warto na przykład zajrzeć tutaj: https://pl.wikipedia.org/wiki/Analiza_SWOT. Co ciekawe SWOT można wykonać dla siebie (dla cech charakteru) oraz dla “stanu” swojej firmy. Oba przypadki nasuną wiele ciekawych spostrzeżeń.

S (Strengths) – mocne strony

Tutaj zastanawiamy się przede wszystkim nad tym, co mamy najlepszego. Jeżeli jest to SWOT dla osobowości – możesz tutaj wpisać takie cechy jak punktualność, zadaniowość, rzetelność, itp. Jeżeli jest to SWOT dla Twojej firmy – powinny się tutaj znaleźć takie elementy jak na przykład bardzo dobra pozycja na rynku, rozbudowana siatka kontaktów, itp. Mocne strony będą podstawą Twojego sukcesu i trzeba je systematycznie wzmacniać.

W (Weaknesses) – słabe strony

Pora na samokrytykę. Ta lista zwykle jest dłuższa od listy mocnych stron. Wpisujemy tutaj słabe strony, a więc to w czym czujemy się niezbyt silnie oraz to co można i trzeba będzie poprawić. I teraz ważna informacja. Ze słabych stron możemy wywnioskować najwięcej. Jeżeli słabe strony dotyczą cech osobowości – może pora zdecydować się na jakiś kurs lub szkolenie poprawiające efektywność? Jeżeli słaba strona dotyczy nieznajomości języka – może to dobry moment na tego rodzaju kurs. Słabe strony ujawniają także prawdopodobne koszty, ponieważ wskazują w co będzie trzeba zainwestować w najbliższej przyszłości.

O (Opportunities) – szanse

Pora na szanse. Tutaj rozpoznajemy te elementy, które mogą stanowić o naszym rozwoju. Szansą może być na przykład sytuacja gospodarcza – szeroki rynek dotacji dla startupów. Szansą mogą być także rozwijające się rynku zbytu – na przykład w ostatnim czasie rynek kosmetyków dezynfekujących. Warto gruntownie zastanowić się nad tą przestrzenią, ponieważ może ona doprowadzić do zmiany sposobu myślenia o własnych produktach i usługach.

T (Threats) – zagrożenia

Tutaj wpisujemy elementy, których się obawiamy. Najczęściej są to rosnące podatki, brak płynności finansowej, nagła zmiana sytuacji gospodarczej w kraju, itp. Z zagrożeń wyciągamy wnioski o charakterze planistycznym – chodzi o to, aby w tej przestrzeni tworzyć scenariusze przeciwdziałające tym właśnie rozpoznanym zagrożeniom.

Leave a comment