Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Minęło już kilka tygodni odkąd rząd wprowadził pierwsze ograniczenie, tym samym wielu znam jest już po pierwszych tygodniach pracy zdalnej lub też po prostu w nowej rzeczywistości.

Po pierwsze – to że czujemy niepokój jest normalne, wielu z nas, a może nawet wszyscy go odczuwamy, ponieważ sytuacja po prostu jest na nas nowa i niepewna. Czujemy też strach – to znowu jest spowodowane ilością informacji, które w nas uderzają, każda tak naprawdę stacja telewizyjna, radiowa czy każda strona internetowa śpieszy „na ratunek” z najnowszymi informacjami na temat wirusa i nowych ustaleń rządu – a kiedy rzeczywistość staje się niepewna, słyszymy wile zakazów, nakazów i zagrożeń, zwyczajnie zaczynamy się bać.

-> Na to widzę tylko jedno rozwiązanie – wyłącznie telewizje, przede wszystkim telewizje informacyjną, ograniczcie wchodzenie na strony internetowe, które wzbudzają w nas niepokój i skupcie się w tym okresie na sobie! 🙂

To że zostajemy w domach oznacza dla nas zmianę pewnych nawyków i uświadomienie sobie kilku ważnych elementów, a oto one:
1. #zostańwdomu to także okres naszej pracy, tylko w domu
2. Nawyki rządzą naszym życiem – jeśli szybko je zmienimy szybko przyzwyczaimy się i odnajdziemy w nowej rzeczywistości
3. Zmiany są naturalne i dzieją się ciągle i wszędzie, jak nauczymy się z nimi radzić będziemy mieli kontrolę nad naszym życiem
4. To wszystko w końcu kiedyś się skończy i będziemy wracać do „starej” rzeczywistości, musicie wiedzie, że powrót będzie tym trudniejszy 🙂

Nawyki – rządzą naszym życiem, ale czym właściwie są?

Są to schematy zachowań wypracowane na przestrzeni czasu, Gdy jesteśmy ich nauczeni – mamy wyrobiony nawyk – pewne czynności wykonujemy bez zastanowienia, automatycznie.
Takimi nawykami dla wielu znam była pewnie sama poranna toaleta, podróż do pracy, pierwsza poranna kawa i rozpoczęcie dnia pracy, kiedy jednak musimy zostać w domu nagle nie wiemy co zrobi.
Co za tym idzie spada nasza produktywność, pracujemy dłużej bo nagle nie potrafimy uciąć do wykonywania obowiązków jak zawsze o 8:00 rano tylko zbieramy się np dopiero koło południa.

Z naukowego punktu widzenia – nawyk czyli zupełnie nowe połączenia neuronalne w naszym umyśle, najkrótsza i najszybszą droga jaka przebiega myśl, ale do rzeczy 🙂
Nawyk wytwarza się od 16 do 21 dni, więc ufając socjologom, psychologom i neurobiologom – po dokładnie 3 tygodniach wykonywania pewnej czynności staje się ona naszym nawykiem – o ile będziemy wykonywać ją w maksymalnie podobny sposób każdego dnia.
Dlatego tez pracując w domu wybierzcie sobie jedno miejsce w którym będziecie siada, a w końcu przyzwyczaicie się do tego, że „teraz” jesteście w pracy i nic nie jest ważniejsze – i naprawdę pranie, sprawdzenie zawartości lodówki itp przestanie was rozkojarzyć 🙂

Dodatkowo podrzucam wam kilka ciekawych trików jak odzyskań kontrolę, zwiększyć motywacje i pracować efektywnie!

Po pierwsze! – starajcie się wstawać codziennie o podobnej porze – dzięki temu przyzwyczaicie swój organizm do nowych godzin wstawania, jedzenia śniadania i wchodzenia w tryb pracy. Dodatkowo, jak sytuacja zacznie się normować i wrócimy do starego znanego nam sytemu pracy łatwiej będzie nam wrócić na stare tory.

Wielu z was pewnie teraz myśli: „Dobrze, będę wstawać o podobnej porze, ale wchodzenie w tryb pracy już jest trudne” – wchodzenie w tzw trym pracy to kolejny nawyk, ten moment, kiedy nasz organizm wie, że wykonaliśmy dany rytuał, który oznacza dla nas – „teraz będę pracował” – stwórzmy nowy rytuał!
Np.: Ubierzmy coś innego niż pidżamę, ubierzmy się tak, jakbyśmy szli do pracy, dajemy sobie wtedy sygnał, że musimy się zmobilizować!
Dla pań szczególnie polecam zrobić choć delikatny make-up, byście wiedziały że i tak nie wyjdziecie z domu, ale dajecie sobie sygnał, ten sam który dawałyście wcześniej i zawsze działał 🙂
Kolejne – Stwórz plan, w punktach, zawierający to co masz do przygotowania czy przepracowania i działaj wg planu!
Plan będzie tym co będzie nas mobilizowało i skupiało na wykonywaniu danego działania. Pracując w domu dodatkowo warto przygotować dwie listy czynności do wykonania, te do wykonania w pracy i te do wykonana w domu – uchronicie się dzięki temu przed impulsywnym włączanie prali czy nastawianiem zmywarki 🙂
Jeżeli chcecie do planu dopiszcie godziny, pracujcie z timerem lub zegarkiem na widoku i odmierzajcie dzięki nim czas swojego skupienia i mobilizacji – to zawsze pomaga!

Przed wszystkim musicie wiedzie, że obecny strach i obawy, a także z drugiej strony rozprężenie i chaotyczne podejście do pracy jest spowodowane zaburzeniem nawyków, które często mieliśmy od bardzo dawna!
Wszystko można kontrolować, wystarczy że uświadomicie to sobie i zaczniecie tworzyć nowe nawyki, takie które będą was budować i wpływać na ciągły wzrost efektywności!

I najważniejsze – Pamiętajcie! W końcu wyjdziemy z domów! 🙂

Leave a comment