Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Jak planować wydatki w startupie w czasach kryzysu?

Jak planować wydatki w startupie w czasach kryzysu?

Obecnie mamy do czynienia z sytuacją gospodarczą i społeczną kraju, której nawet najlepsi analitycy nie byli w stanie przewidzieć jeszcze chociażby miesiąc temu. Niemal codziennie docierają do nas nowe informacje na temat wskaźnika PKB kraju, ostatnio także analizie predykcyjnej podlega wskaźnik bezrobocia. Coraz częściej media przekazują nam informacje na temat zbliżającej się recesji na rynku oraz spowolnienia gospodarczego. W jaki sposób odnaleźć się w tej nowej rzeczywiści i przygotować się od strony finansów StartUp-u?

Po pierwsze: zero paniki!

Podstawą działania w biznesie powinien być zawsze zdrowy rozsądek. Nie wpadaj w panikę, słysząc kolejne informacje o wskaźnikach gospodarczych. To są jedynie dane o charakterze makroekonomicznym, które z dnia na dzień nie spowodują Twojego bankructwa. Pamiętaj, że nadal jesteś w stanie zaplanować i przygotować kilka scenariuszy dla Twojego startupu. Zatem usiądź wygodnie przed komputerem i Excelem lub weź do ręki kartkę oraz długopis i…

Po drugie spisz wszystkie zasoby, które posiadasz obecnie

Zastanów się nad tym, co już masz w firmie. Postaraj się wypisać wszystkie elementy, które składają się na Twoją firmę. Może jest to komputer, może samochód, może jeszcze inne składniki. Bardzo ważnym elementem będzie także zebranie informacji jakimi zasobami finansowymi dysponujesz. Sprawdź ile pieniędzy masz na koncie, ewentualnie ile masz oszczędności. W tabeli w Excelu stwórz kolumnę pt. “posiadane zasoby” – wypisz je wszystkie i oszacuj ich wartość.

Po trzecie: przygotuj strategię wydatkowania kosztów

Czas na stronę kosztową. Tutaj trzeba spojrzeć o wiele szerzej. Zastanów się nad tym jakie planowałeś ponieść koszty w najbliższych 3 miesiącach. Wypisz je wszystkie na kartce. Następnie podziel koszty na stałe (te które ponosisz co miesiąc niezależnie od tego czy masz klienta, czy nie), koszty jednostkowe zmienne (koszty, które pojawiają się tylko wtedy, gdy masz klienta, np. koszt olejków do masażu, gdy wykonujesz usługę SPA) oraz koszty incydentalne (np. zakup nowej drukarki, nowego telefonu). Zacznijmy od końca. Zastanów się nad tym, które z kosztów incydentalnych są rzeczywiście niezbędne do poniesienia w najbliższych 3 miesiącach. Najlepiej uszereguj te koszty według ich ważności. Tutaj możesz przewidzieć największe oszczędności – jeżeli nie musisz czegoś kupować w najbliższym czasie, to nie rób tego. Zaoszczędzisz pieniądze, które mogą się przydać później – do utrzymania płynności finansowej, gdyby klientów było mniej. Teraz przejrzyj koszty stałe. Być może tutaj można dokonać pewnej redukcji, np. obniżyć czynsz w czasie pracy zdalnej, zaplanować mniejsze zużycie benzyny w samochodzie, itp. Teraz wszystkie elementy wpisz do tabeli w Excelu i dokonaj porównania, nowy budżet prawdopodobnie okaże się teraz niższy po stronie kosztów, co jest dla nas najważniejsze.

Po czwarte: nie trać optymizmu!

Pamiętaj, że każdy kryzys i każda recesja kiedyś się kończy. Jeżeli rzetelnie przygotujesz się od strony kosztów i dobrze zaplanujesz przychody, będziesz mógł bezpiecznie przejść przez ten trudniejszy okres. Ważne jest to, aby nie podejmować teraz pochopnych decyzji zakupowych (nawet, gdy media informują o wielkich promocjach)!

Leave a comment