Zadzwoń +48 503 942 304

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Skąd się wziął Design Thinking i jakie przynosi korzyści?
a

Skąd się wziął Design Thinking i jakie przynosi korzyści?

Mówi się, że biznes oszalał na punkcie tej metody? Pewne jest, że rynek amerykański od początku jest jej wielkim zwolennikiem. Czym tak naprawdę jest design thinking? I czemu służy?

Design thinking to tak zwane „myślenie projektowe”. Jest to sposób umożliwiający rozwiązywanie problemów różnego          pokroju, mogą to być kwestie związane z tworzenia nowego logo, nazwy, rozwiązań czy nowych produktów i usług w        firmie, a nawet procesów operacyjnych.
Design thinking stał się jedną z najpopularniejszych metod wykorzystywanych podczas budowania nowych marek czy projektowania nowych produktów. Główną jego cechą jest dostosowanie produktu pod potrzeby klienta, stanowi to pierwszy z pięciu kroków design thinking. Zapewnia on powodzenie w dalszych działaniach i pewność, że ze stworzonej przez nas usługi klienci będą chętnie korzystać. To sprawi, że firma zyska przewagę na rynku i ograniczy możliwość ewentualnej porażki.
„Prawdopodobnie Ci, którzy ten pierwszy krok pominęli lub kierowali się stereotypowym myśleniem mięli okazję trafić zamiast do klientów to do muzeum porażki, które znajduje się
w Szwecji. Myślenie projektowe jest zorientowane na człowieka i jego stawia w centrum. Głęboka empatia i zrozumienie rzeczywistych potrzeb klienta jest paliwem dla całego procesu i gruntem dla rozkwitu inspiracji jak twierdzi David Kelly w książce „ Twórcza odwaga”.”- mówi Katarzyna Zemła, coach biznesowy Startup Booster.

Popularność Design Thinking

Aktualnie design thinking cieszy się powodzeniem – liczba zapytań w Google wzrosła pięciokrotnie. Ponadto organizowane są liczne konsultacje i szkolenia dotyczące rozwiązań w biznesie. Takie jak to: https://twojstartup.pl/design-thinking-jako-klucz-do-nowych-rozwiązań-w-twoim-biznesie/
Design thinking zostało docenione na rynku amerykańskim. Aż ¾ największych firm USA korzysta z metody kreatywnego rozwiązywania problemów – są to dane z lipca tego roku.
Zatem zapoczątkowana przez firmę IDEO metoda przynosi sukces. 72% ankietowanych przyznało, że miało styczność z design thinking, w 28% przypadków przerodziło się w budowanie trwałych więzi.

Design thinking zbudowany jest z 5 etapów. Oto one:

EMPATIA – Pierwszy etap polega na zrozumieniu osób, do których kierujemy nasz produkt. Bez tego etapu nie da się z sukcesem wykonać kolejnych kroków podczas budowania marki.
Kiedy tworzymy nowe logo lub zakładamy stronę internetową, robimy to w jakimś celu. Tak samo jest z pierwszym krokiem. Musimy poznać potrzeby odbiorców by wiedzieć na co jest zapotrzebowanie, w jakim stopniu oraz jakie strategie komunikacji z klientem powinniśmy obrać.

Jest to bardzo istotny etap, w którym ważne jest to, aby wziąć pod uwagę opinie innych ludzi, a nie tylko samego siebie! Często przedsiębiorcy zapominają o tym i czując się właścicielami własnej marki tworzą ją wyłącznie pod swój gust.

Pamiętajmy o odbiorcach podczas tworzenia biznesu. Przecież my-właściciele nie będziemy jedynymi klientami, ale będą nimi inni ludzie i to do nich należy dostosować biznesplan. Rozmowa i obserwacja powinny być takimi elementami, od których rozpoczynamy działanie, np. podczas zmieniania wyglądu naszej strony.

DEFINIOWANIE PROBLEMU stanowi drugi krok w design thinking, jednak bez pierwszego kroku nie można rozpocząć drugiego. Ponieważ na tym etapie wyciągamy wszystkie wnioski z doświadczeń, jakich nabraliśmy podczas empatii. Dokonujemy szczegółowej analizy rozmów i badań, które rozpoczęliśmy wcześniej. Dzięki czemu możemy zdefiniować problem, czyli rozpoznać potrzeby społeczeństwa, ich wątpliwości i zmagania.
Proces dotyczący problemu, który w tym etapie zdefiniowaliśmy kontynuowany jest w kolejnym kroku.

SZUKANIE ROZWIĄZANIA Im więcej wygenerowanych pomysłów, tym lepiej – to główna myśl trzeciego etapu. Liczy się tu twórcze myślenie – istota design thinking. A co najbardziej generuje kreatywne myślenie? Burza mózgów. Powinna być ona wolna od ograniczeń i wszelkich ocen. Tak jak w punkcie pierwszym wychodziliśmy do ludzi, aby dotrzeć do ich potrzeb, tak tutaj musimy być otwarci na nowe pomysły i szukać rozwiązań problemów, które pojawiły się w poprzednich etapach.

BUDOWANIE PROTOTYPÓW Na tym etapie należy z wizualizować pomysł. Wcale nie musi to być perfekcyjna makieta, a wręcz przeciwnie – do zbudowania prototypów możemy użyć nawet najprostszych elementów, tj. styropian, tektura, karton, drewno lub cokolwiek innego. Celem tego etapu nie jest odtworzenie szczegółów, ale skupienie się na odczuciu i doświadczeniu.

TESTOWANIE Ostatni, a równie ważny etap design thinking opiera się na sprawdzeniu tego, co zrobiliśmy. Użytkownicy testują nasz produkt, a następnie wykazują, który z nich jest najlepszy, wtedy dana usługa może zostać wdrożona.

Dlaczego warto korzystać z design thinking?

Powodów, dla których warto korzystać z metody design thinking jest wiele. Najważniejsze z nich to:
przewaga rynkowa, którą zapewnia wprowadzenie usług odpowiadających potrzebom użytkowników (etap pierwszy design thinking)
zaangażowany zespół – w czasie szukania rozwiązań problemów zespół musi stworzyć np. burzę mózgów, wtedy pracownicy stworzą środowisko pracy oparte na zaangażowaniu, radości i współpracy
zadowoleni użytkownicy – ostatni etap design thinking – testowanie – gwarantuje satysfakcję klientów i stały zysk właściciela
ogranicza ewentualne porażki – właśnie temu służy testowanie produktu przez odbiorców
szeroki zakres zastosowań – metodę Design Thinking można wykorzystać nie tylko do opracowywania nowych produktów, ale też do usprawnień w funkcjonowaniu firmy czy tworzenia strategii.

Leave a comment