Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Czy warto mieć jeszcze drukowaną wizytówkę?

Czy warto mieć jeszcze drukowaną wizytówkę?

Wiele osób rozpoczynających działalność gospodarczą i swoją przygodę w biznesie zastanawia się nad tym, czy zainwestować w przygotowanie wizytówek. Moim zdaniem odpowiedź jest jedna – mimo rozwoju technologii oraz postępującego rozwoju Internetu nadal warto mieć wizytówkę!

Wizytówka jak ułamek duszy

W krajach dalekiego Wschodu wierzy się, że karteczka z zawartymi danymi osobowymi, takimi jak imię, nazwisko i dane kontaktowe to skrawek duszy człowieka. Wizytówka jest traktowana tam bardzo poważnie, niczym pewien mistyczny artefakt. Dlatego podaje się ją obiema rękami kłaniając się jednocześnie osobie, której wręcza się kartonik. W kulturze japońskiej na przykład nie do pomyślenia byłoby nieposiadanie wizytówki, jest to po prostu sprawa honorowa.

A jak jest w Polsce?

W Polsce wizytówka traktowana jest bardzo różnie. Zauważalne jest to, że zmiana sposobu myślenia o kartoniku z danymi zależy od wieku. Starsi i doświadczeni przedsiębiorcy, którzy zakładali swoje firmy w latach 90. bardzo często przywiązani są do tego, że dają oraz otrzymują wizytówki. Młodsza generacja przedsiębiorców wierzy natomiast, że wszelkimi kontaktami można wymienić się drogą internetową i żadne wizytówki nie są potrzebne. Nie jest także naszym kraju obowiązkiem wymiana wizytówkami, ale jak ktoś ją daje, wypadałoby się odwdzięczyć i przekazać swoją.

Jakie są zatem zasady savoir-vivre w postępowaniu z wizytówkami?

Po pierwsze – wizytówki powinny być przechowywane w odpowiednim miejscu, tak aby się nie pogięły i nie zniszczyły. Służy do tego wizytownik, który także może podkreślać klasę danej osoby. Niektóre wizytowniki są bowiem bardzo eleganckie (np. zrobione ze skóry). Po drugie – mimo wszelkich obiegowych opinii, na wizytówce nie powinno się niczego pisać (nawet na odwrocie). Osoba, od której otrzymaliśmy wizytówkę, może poczuć się obrażona, gdy piszemy po jej kartoniku z danymi (pamiętajmy, że może to być cząstka duszy). Po trzecie – gdy otrzymamy wizytówkę – należy chwilę na nią popatrzeć (około 2-3 sekund) zapoznając się z danymi. Następnie można wizytówkę schować – ale uwaga, nigdy przy osobie od której ją otrzymaliśmy bezpośrednio do kieszeni, a już na pewno nie do tylnej kieszeni od spodni! Po czwarte – bardzo ważny jest sposób, w jaki przekazujemy wizytówke innej osobie. Co do zasady wizytówkę podajemy prawą ręką, natomiast w Chinach, Japonii, Singapurze i Hong Kongu – obiema rękami.

Jak przygotować dobrą wizytówkę?

Obecnie na rynku istnieje wiele szablonów wizytówek. Bywają one bardzo kreatywne i kolorowe. Istnieje także wiele programów graficznych do samodzielnego przygotowania wizytówek – jest nim na przykład CANVA (www.canva.com). W tym właśnie programie można szybko i komfortowo przygotować swój kartonik z danymi, nawet nie mając zaawansowanej wiedzy graficznej. Standardowa wizytówka powinna mieć wymiary 9×5 cm. Do rozważenia pozostaje, czy na odwrocie wizytówki przygotować jej wersję angielską (to zależy od środowiska, w którym prowadzisz biznes). Pamiętaj, że dobra wizytówka, to przede wszystkim przejrzysta wizytówka. Powinna ona także być graficznie kompatybilna z Twoją stroną internetową.

Leave a comment