Zadzwoń +48 730 395 626

Bądź na bieżąco

a

StartupBooster

  /  Biznes   /  Poznaj 3 główne powody, dla których bankrutują startupy w Polsce

Poznaj 3 główne powody, dla których bankrutują startupy w Polsce

Zapewne niejednokrotnie słyszeliśmy, że wciąż 2/3 startupów bankrutuje po pierwszym roku działalności. Oznacza to, że ponad 66% początkujących biznesów wchodzących na polski rynek nie wytrzymuje starcia z rzeczywistością. Co jest powodem takiego trendu?

Pierwszym najważniejszym elementem jest niepoprawne planowanie. Bardzo często jest tak, że przygotowując nasze biznesplany skupiamy się tylko i wyłącznie na jednym scenariuszu. Dodatkowo bardzo często jest on tak skonstruowany, aby przekonać nas samych do tego, że biznes będzie się opłacał. To duży błąd. Planowanie zawsze powinno odbywać się w przynajmniej trzech wariantach – pesymistycznym, zakładanym oraz optymistycznym. W prostych biznesplanach operujemy przede wszystkim wielkością danego rynku, ilością potencjalnych klientów, w końcu wysokością przychodów. Planowanie startupu powinno także być powiązane z dwoma etapami: etapem wstępnym (przed założeniem firmy) oraz etapem właściwym (po założeniu firmy). Bardzo często planowanie etapu wstępnego jest pomijane przez początkowych przedsiębiorców. A jest on bardzo ważny. Jeszcze przed założeniem firmy warto chociażby zastanowić się nad potencjalnymi partnerstwami. Być może uda się nawiązać współpracę z klientem jeszcze przed założeniem firmy. Na tym etapie warto także zastanowić się zasobami, które się posiada oraz nad kluczowymi działaniami. Być może należy wcześniej uzyskać pewne pozwolenia lub licencje.
Drugim najważniejszym powodem jest nie wzięcie pod uwagę konkurencji lub zbyt słaba analiza konkurencji. Podczas prezentacji pomysłów biznesowych na pytanie dotyczące konkurencji bardzo często pada odpowiedź, że takiej konkurencji właściwe brakuje na rynku. Przy czym następnie okazuje się, że produkt lub usługa nie są innowacyjne. Brak rzetelnej informacji na temat potencjalnych konkurentów powoduje, że w okresie pierwszego roku przedsiębiorca nie osiągnie zakładanych przychodów, ponieważ klient jest już przywiązany do innych produktów czy usług. Należy także oszacować jakie będą prawdopodobne reakcje naszej konkurencji, gdy wprowadzimy nasz produkt lub usługę na rynek. Należy także przygotować rzetelną politykę cenową.
Trzeci powód związany jest z finansami. Przeświadczenie, że możliwe jest rozkręcenie biznesu bez własnych środków jest bardzo odważne. Oczywiście, niektórzy potrafią to zrobić i mają taką zdolność. Jednakże większość młodych przedsiębiorców potrzebuje pieniędzy na start. Pieniądze są niezbędne chociażby do opłacenia pierwszych kampanii reklamowych na Facebooku czy Instagramie. Obecnie istnieje wiele źródeł finansowania. Są to nie tylko kredyty bankowe, ale także wiele dotacji dla startupów oraz środki zwrotne z mechanizmów unijnych. Celem wyboru najlepszego źródła należy zastanowić się nad swoją branżą oraz rzeczywistymi potrzebami. Być może na początek wystarczy bez-kosztowe wsparcie rodziny czy przyjaciół. Bardzo atrakcyjne stają się także tzw. portale crowdfoundingowe oferujące wsparcie społeczne dla danej branży. Nowoczesnym pomysłom dedykowane są natomiast źródła finansowania na przykład z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Stare powiedzenie głosi „Mądry Polak po szkodzie”. Dobrze, jednak gdy szkoda nie jest zbyt wielka. W przypadku startupów są to nieudane inwestycje. Aby się ich ustrzec warto rzetelnie i dokładnie przeanalizować swój pomysł na biznes. Najlepiej przecież uczyć się na błędach innych, a nie swoich.

Leave a comment